Szeretet2011.reismee.nl

Dag 3

Dag 3:

Voor we beginnen, eventje iets voor de duidelijkheid. Geert kwam gisteren (dag 2) met het geniale, hilarische maar ook zeker wiffiale (zie Dikke van Dale bladzijde 85, paragraaf 5; Wiffiale: draadloos internet, maar dan met geniale trekjes) idee om de verhalen op de weblog iedere dag door iemand te laten schrijven. En als het even kon door een van de ‘maagden’ van Slowakije. Dag 1 was geschreven door Geert, en dus was het gisteren de beurt aan een van de ‘maagden’. Gisteren was het Robin, en vandaag wordt dit hilarische verhaal u mede mogelijk gemaakt door Hijke, in combinatie met Robin. Dag 3 begon voor ons met het fijne geluid van de wekker. Voor Hijke om kwart voor 7, voor Robin om kwart voor 8. De anderen zaten daar tussenin. Om 8 uur zaten we met z’n allen aan het ontbijt. Wij ontbeten met brood, belegd met tomaten smurrie, ham en suiker. Oja, en ook nog Geert zijn pindakaas, nog illegaal gesmokkeld uit Nederland. De Koffie ging wel, en vooral de thee was heerlijk! (Uiteraard was de koffie veel lekkerder dan de thee, maar Robin heeft gewoon geen smaak.) Toen het 9 uur was zaten boven in de gezamelijke ruimte, de bewoners klaar met bijbels voor de kerkdienst. Akos leidde de dienst in driedelig pak een soort van zwarte keep. Persoonlijk vond ik het er erg mooi uitzien. Een aantal van ons wilde de dienst graag bijwonen. De overige zaten beneden of buiten even niks te doen. De bewoners zongen echt verschrikkelijk vals. Toch was het op de een of andere manier prachtig om naar te luisteren. Van de preek verstonden wij allemaal niet veel (was het maar zo dat we Hongaars spraken). Toch op de een of andere manier kwam het wel binnen. Akos vertelde zo, dat het je echt raakte. Rond 11 uur werden wij in de plaatselijke kerk verwacht voor de zondag ‘worship’ waar de vrouw van Akos, Andrea, zou preken. Het was vandaag moederdag, wat hier wel een belangrijke dag is. Er waren een aantal kinderen die een bijbeltekst vertelden. Daarna gaven ze aan alle moeders een bloem. Wijzelf hebben ook nog een aantal liederen gezongen onder begeleiding van Geert en Walter. Na de dienst gingen wij weer terug naar ‘het huis’ waar wij gingen lunchen. Na de lunch (om 2 uur) werden wij verwacht in de kerk van Georg (en Helena) in Rimavska sec. Daar zaten wij op oude banken met, jawel het is echt waar geen grapje even serieus, een soort van elekstische dekens achtig iets. We zaten dus heerlijk lekker warm een kerk waar het toch was fris was. Toen we de kerk uitliepen kreeg iedereen een witte bloem. Hierna liepen we naar een gebouwtje naast de kerk. Daar stonden tafels vol met heerlijk lekkere hapjes/koekjes/dingetjes. Ook was er koffie, water er uiteraard sterke drank voor de schnaps. Camille heeft er ook zeker van genoten (meer ga ik daar niet over zeggen, daar moet je maar naar vragen). Verder is Camille echt goed bezig. Ze heeft een hele mooie mime stuk uitgekozen, maar daar hoor je morgen meer over. Camille heeft er nog het meest van genoten dat de India Arie aanstond toen we weer naar huis gingen. Maar dat genoeg over Camille. Toen wij ons helemaal vol hadden gegeten liepen we naar buiten waar een paar ‘zigeunerkinderen’ stonden. Eerst stonden er maar een paar, later kwamen er steeds meer. Vaders en moeders, baby’s, meisjes en jongens van alle leeftijden. Echt geweldig om te zien! Geert en Walter gingen muziek maken en wij gingen zingen en een beetje dansen. Het was echt gewoon onbeschrijfelijk. Er zijn gewoon geen woorden voor. Zo mooi om te zien om die kinderen te zien lachen, met pretlichtjes in de ogen. Stoer willen doen, maar diep van binnen heel onzeker zijn. We bleven heel lang hangen daar, maar uiteindelijk was het moment dan daar om weer weg te gaan. Echt met pijn in ons hart stapten we weer in het busje en de auto. Terug bij het ‘huis’ aangekomen hebben we de mime geoefend, gegeten en verder lekker ons eigen ding gedaan. Een dag als deze is toch wel waarom we naar Slowakije wilde gaan.

Bert

Hijke, die woorden van tomaten smurrie zijn zeker van jou.

gr en veel sterkte

Sharon

Lieve Walthie,

Wat fijn om te lezen dat jullie veilig aan zijn gekomen. Aan de verhalen te zien hebben jullie de dikste lol met z'n allen. Fijn!
Je krijgt de groeten van Opa&Joke en Angela&James!
Ik volg je op de voet, denk aan je en hou van je!

Liefs

Sharon

Mariek,

Ik hoop dat je een mooie en gave tijd hebt daar.
Dat je een beetje rust mag vinden.

Ik mis je!

Liefs

Wil

Wat een mooie dag hebben jullie gehad. Hijke ik hoop dat je een geweldig mooie tijd zult hebben. Veel liefs Willy

pa en ma van der Linde

Dag allemaal

Heel leuk om alles over jullie reis te lezen. Het is wel duidelijk dat jullie goed met elkaar op kunnen schieten,dat is heel belangrijk! We kijken al weer uit naar het volgende verhaal. Er werd gezegd dat als Aline foto's maakt ze het goed zal doen en heeel veel wij kunnen er van mee praten,ruim maar veel tijd in om ze te bekijken! haha.
Nu lui heel veel sterkte met het werk dat wacht. Gods zegen toegewenst.

vader en moeder van Aline
opa en oma van Robin XX

Suus

Lieve Camil, Jenn, Mariek & Ria,

Het is raar om een blog van jullie in Slowakije in plaats van Afrika te lezen!:) Maar wel erg leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! En God's liefde is overal nodig, niet alleen in Afrika. Dus deel lekker uit van Zijn liefde, jullie zijn gezegend om een zegen te zijn! (ok in het engels klinkt het beter: blessed to be a blessing..;P)

Camil, ik ben wel benieuwd, waarom had je zo erg genoten van de hapjes?;P

Heel veel plezier, succes en veel zegen deze week! Ik ben benieuwd naar alle verhalen!:) Bel me als je weer thuis bent Camil!

Hele dikke knuffel en veel liefs uit Sydney,
Suus xx

ps. KE A GO RATA!:)

0(pa) en o(ma) wubs

Lieve dochters en kl.dochter.
Nu de 2 reisverslagen gelezen.Zo zeg,dat was goed uitgebreid.Nu nog wat foto,s,dan is het plaatje compleet.Doe rustig aan,want de tijd gaat snel.Veel plezier en gods zegen voor jullie allemaal.
Met een dikke knuffel voor jullie,van ons.

lydia van Barneveld

Mooi om te lezen hoe jullie zondagsbesteding is geweest, zoveel mooie dingen om als bagage mee naar huis te nemen. We denken aan jullie.

De Barnies

Anke

Lieve meiden,

Wat heerlijk om te lezen, wat gaaf om die kinderen zo te zien. Dat is toch echt waar je 't voor doet :) Fijn om elke keer een maitje te krijgen als er een nieuw verhaal online is, zo mis ik niets van jullie belevenissen. Kom maar snel al jullie terug zijn in B'veld buurten, dan kan ik alles in real life horen :D

Drukkie, kus en groet vanuit het altijd mooie Barneveld.

Jolanda van Harten

Heerlijk om jullie belevenissen te lezen. Het was vrijdagmorgen erg vroeg om jullie uit te zwaaien, maar ik had er graag voor over.
Fijn dat jullie zo'n gave zondag gehad hebben.
Ik wens dat jullie zo van alle dagen kunnen genieten en van elkaar.

Hijke, kus van je mama en de groeten aan allemaal.

mirjam smid

hey lieve camille,

heerlijk dat je ggoed aangekomen bent, hoop dat je het goed hebt in dat slowakije. lijkt het op polen ??
Ik begrijp dat het goed gaat komen met de mime, maar dat wisten we wel he. Wij zitten ondertussen in frankrijk waar het prachtig weer is. (zitten we met een tas met lange broeken en dikke truien :) het weer is hier onverwacht omgeslagen, en nu dus heerlijk ha ha.
leuke verassing. alles prima verder.
Ik wens je Gods zegen toe bij het werk wat jullie gaan doen. Hij is erbij en helpt je bij alles. Wij bidden voor jou. x mam

mirjam smid

lieve allemaal,

goede dingen lees ik alweer ! ben heel benieuwd naar alles.
Gods zegen voor het werk wat jullie gaan doen. Deel maar van Zijn grote liefde uit, dan doen jullie al zoveel !!

veel knuffels en liefs Mirjam

fam. Schagen

Hallo allemaal,

We hebben weer even jullie belevenissen gelezen wat een mooi werk doen jullie daar en wat fijn dat de kinderen zondag zo blij waren. Veel plezier met elkaar en met de mensen die jullie daar ontmoeten en Gods zegen bij alles wat jullie doen.

Pieter en Henriet