Szeretet2011.reismee.nl

Dag 5

Dag broers en zussen in Nederland

Vandaag hadden we in eerste instantie niets op het programma staan. We kregen echter een uitnodiging om op een school te komen hier in de buurt.Voordat we dit hebben gedaan zijn we eerst nog naar een ambachtelijke smederij geweest, de smit was echter ook een kunstenaar.Op de school konden we een stukje mime opvoeren en in kleine groepjes sporten en knutselen.Later hebben we nog muziek gemaakt en hebben we ook nog samen in het Hongaars gezongen: 'Lees je Bijbel, bid elke dag....'.

's Middags zijn we naar een dorpje geweest om medicijnen af te geven voor een ziek kind en hebben we gevoetbald, hierdoor ontspande iedereen en konden we ook nog muziek maken en bijbels uitdelen.

Al deze dingen zijn erg mooi om te doen maar kosten ook veel energie. Soms heb je het idee: wat doe ik hier, maar de andere keer dan ben je weer blij dat je hier bent.De cultuurverschillen en het verschil van inzicht over wat nu belangrijk is in dit leven komen soms erg dichtbij.

Als individu kom je jezelf soms echt tegen, vragen zoals: wat doe ik hier / wat heeft het voor zin, maar ook gedachten van: dit wilde ik altijd al doen, komen in mensen op.Als groep kunnen we elkaar goed opvangen met onze vragen maar ook onze blijdschap over de dingen die we hier kunnen doen. Ook kan er veel gehuild worden over alle emotionele dingen die we hier mee maken.

We zijn hier om te zaaien en mogen dan ons achter Christus verschuilen om het verdere werk aan hem over te laten.

Er heerst hier een hele ander mentaliteit, als je aan een kind vraag wat deze later wil worden dan moet je niet op staan te kijken als je een antwoord krijgt als: werkeloos, want als ik werkeloos ben krijg ik geld van de overheid, niet veel, maar dan kan ik de hele dag tv kijken.Hier is wijn goedkoper dan dubbelfris, een mobiel is belangrijker dan een lekkend dak, een auto belangrijker dan een vervallen huis. Voor mij voornamelijk vreemd maar voor hier werkelijkheid.

mirjam

lieve mensen,

checken wij hier even de mail, komt het tweede bericht van deze dag binnen, wat een heerlijkheid.
Wat een verhalen en een ervaringen weer. Naar als kinderen van 10 jaar zo met sex bezig zijn. Zo niet ok.
Dan voel je waarom God dat niet zo bedoeld heeft he..!
Deel Jezus liefde maar aan ze uit. Die is onvoorwaardelijk. halleluja !!

liefs smidjes

alwin

Hou vol en laat ze zien dat het anders kan. Verwacht niet in 1 week een jarenlang ingesleten patroon te kunnen veranderen maar vooral door Gods liefde te kunnen laten zien en meer nog door praten over God kun je misschien een heel klein zaadje planten waarvan je nu niet weet hoe dat ooit eens zal uitpakken. Daar is God voor en hij bestuurt alle dingen. Alvast een fijne terugreis en behouden aankomst in Zeewolde.

wim.louwerse@hccnet.nl

Kun je me helpen aan de hongaarse tekst van 'Lees je Bijbel, bidt elke dag'?
Groeten, Wim