Szeretet2011.reismee.nl

Dag 6

Zo geliefde thuisblijvers, het is weer tijd voor een samenvatting over deze dag, wederom enorm enerverend!

De morgen begon vroeg, en dat kwam voornamelijk doordat de Schnaps, Palinka en andere zwaar alcholische versnaperingen gisteravond rijkelijk over tafel gingen, bij de altijd gastvrije Akos en zijn vrouw Andrea. Uiteraard kennen wij daarbij onze grenzen, en hebben wij ons keurig gedragen. Maar de stemming zat er goed in! Het is goed om naast al het werk hier met de mensen die het nodig hebben, zelf ook even te kunnen ontladen. Overigens kunnen we allemaal veel leren van de gastvrijheid van Akos en Andrea, want niets is te gek, en niets is teveel. De tafel dekken voor 12 man en ook nog heerlijk koken: laten wij voortaan ons huis altijd open stellen voor hen die aankloppen!

Over tot de orde van deze dag. Na allemaal een bak goed sterke koffie of mierzoete thee (sommigen hebben meer dan genoeg voor een heel jaar binnen gekregen geloof ik), gingen wij onderweg naar onze laatste school, om hier weer te sporten, te zingen en te spelen, te knutselen en veel te knuffelen! De communicatie verliep moeilijk, de taal blijft een grote barriere, maar met wat gebarentaal en dergelijke, raakt iedereen uiteindelijk aan het werk: de ene helft sporten, de andere helft knutselen, en later andersom. De oudere kinderen, die vandaag vrij waren, kwamen zelfs speciaal naar school omdat ze zo naar ons uitkeken! De jongste kinderen bleken moeite te hebben met knutselen, ze konden soms niet eens knippen (en dat zijn dan kinderen van 10 jaar...). Gelukkig kwam de boodschap over, dat ieder kind zich geliefd mag voelen! Het was een lange, vermoeiende, maar heerlijke ochtend, waar we van genoten hebben, ondanks de soms verbijsterende ontdekkingen. Want nog steeds zien we nieuwe dingen waar we onder de indruk van zijn: kinderen die er armoedig uitzien, vaak echt stinken, maar vervolgens wel de flesjes cola light tevoorschijn halen, en graag hun mobieltje pakken voor een foto. Begrijpen jullie het?

Na even bij te hebben getankt, maakten we ons op om naar de naschoolse opvang voor zigeunerkinderen te gaan. Eerst even afscheid nemen van Georg en Helena, die ons ook heel vriendelijk hebben ontvangen, en dan vol gas nog een paar uurtjes plezier met de zigeunerkinderen. En wat bleek? Een aantal hadden we zondag al gezien bij onze spontane ontmoeting naast de kerk, met de zigeunerkinderen! Het werd een sportieve, muzikale en creatieve middag en we vonden het allemaal jammer om weg te gaan. Zeker nadat ons een heuze zigeunerdans werd aangeboden, leuk om te zien! En zo naar de bewegingen kijkende, ook begrijpelijk waarom de cultuur zo om sex draait...

Suza en Szabots wilden ons ook graag zien, want ze zouden eigenlijk met ons meegegaan zijn, maar dat is niet helemaal gelopen als gepland. Ze waren blij ons te zien, en wij blij om hen te zien! Een gezellige middag volgde, waar de vermoeidheid en de emoties de vrije loop hadden. Maar, het was goed!

Nu zitten wij allen bij Akos en Andrea om de laatste avond te vieren (onder genot van Geert op de piano en Albert Jan op de gitaar), want morgenochtend vertrekken wij weer, met pijn in ons hart. Maar ook voldaan, wat we wilden doen hebben we gedaan en we hopen hier een blijvende verandering, al is die maar klein, te hebben meegegeven. We zijn voorlopig nog niet thuis en we gaan nog even genieten van de tijd met deze geweldige groep. Binnen een kleine week zulke contacten opbouwen is iets om te koesteren! Wellicht verschijnt er morgen nog wat op het wereldwijde web over het eerste deel van onze terugreis, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de aanwezigheid van WiFi in het hotel. Gelukkig iets wat Arjan altijd heel goed kan vinden.

Viszlát, tot ziens!

Greetje

Wat fijn dat we elke dag van jullie verhalen mogen genieten. Maar morgen al weer terug? Wat gaat dat snel. Ik ben benieuwd naar de persoonlijke ervaringen. Want iedereen beleeft dat op zijn eigen manier!
Ik hoop dat jullie een veilige reis terug zullen hebben.
En Jenny, dikke kus van je moeder.

lydia van Barneveld

mooi om zo jullie te kunnen volgen het maakt ook erg nieuwsgierig wij wensen jullie een goede terugreis en een veilige thuiskomst.

Lieve groeten van de Barnies

Nico Schenk

Hallo Kanjers!
Ik leef erg mee, denk vaak aan jullie. Als ik de verhalen lees, zie ik het weer voor me, ruik ik zelfs de lucht weer. De hartelijke groeten daar aan 'alle bekannte' en we bidden voor een behouden reis naar huis.
En lees Matt. 25:40 !
Hartelijke groeten, Nico

Rieta G.

Lieve allemaal,
Wat een geweldige verhalen en mooie avonturen.
Ja en ook wat een gastvrijheid mogen jullie daar ervaren, bijzonder!
Wat fijn om te lezen dat jullie het als goed zo goed hebben, ook omdat het niet "zomaar iets" is wat jullie meemaken!!
Sterkte met afscheid nemen en een voorspoedige reis naar huis!
Veel liefde en zegen voor jullie allemaal en speciaal voor Walther een dikke knuffel!
Liefs van ons

Rieta G.

Sorry .... ik bedoel natuurlijk ALS GROEP!!

Laura Arends

MOOOOOOIIIEEE verhalen! Top.

Goede reis terug schatjes!

Kussssssssssss,

(o)pa Freek en (o)ma Siny

Lieve Aline en Robin.

Nog even op de valreep. We hebben genoten van jullie verhalen en we hopen dat de Here geloof in de harten heeft gezaaid van al die mensen en kinderen die jullie ontmoet hebben. Sterkte met het afscheid nemen. We bidden om een goede terugreis en zondag horen we graag het reisverslag uit jullie eigen mond!
Een hele dikke kus en liefs van pappa en mamma, opa en oma.
knuffel!

alwin

Hoi Aline, Robin en alle anderen
Reis voorzichtig, ga met God, kom veilig aan en koester de positieve ervaringen.

Tot vrijdag.

jeannette v. H

heerlijk om jullie verslagen te lezen!! ik ben het met Nico eens; je ruikt,proeft en ziet alles voor je als je daar al eens geweest bent. Wat heb ik met jullie mee gereisd deze week,zo bijzonder wat jullie weer mee gemaakt hebben!!
moeilijk dat afscheid,he? Veilige reis naar huis en Gods zegen,liefs !!!

marcel smid

Hey lieve kanjers!
En natuurlijk mijn eigen Camille!
Gaaf wat jullie allemaal meemaken en hebben meegemaakt. Wist wel dat jullie gaven hadden!
Een voorspoedige terugreis gewenst sterkte bij het afscheid! God gaat door met wat jullie gezaaid hebben!!

Liefse Smidjes

Hans Schutte

Fantastisch om jullie berichten te lezen, goed dat de sfeer in de groep goed is!
Bijzonder wat jullie daar allemaal hebben kunnen doen.
Goede reis terug en tot ziens vrijdag.

Groeten Hans

Dieke

Wat een heerlijke verhalen weer, lieve mensen!
Super om de foto's te zien! Jullie doen goed werk!!
Schnap lekker door en geniet!!!!
Liefs!

Sharon

Een goede reis Lieve Mensen!
Ik kijk uit naar jullie terugkomst.

Liefs!

Anne Marie

Dag lieve allemaal,

Ik ben weer eens veel te laat met reageren...jullie zijn hopelijk al bijna thuis! Heb de hele week veel aan jullie gedacht en jullie fantastische belevenissen gevolgd en (wetende hoe het daar is) vaak gedacht: ik wil er ook bij zijn! Bijzonder toch telkens weer hoe God ons gebruikt als 'doorgeefluikjes' van zijn geweldige liefde voor ons mensen. Geweldig fijn dat jullie het ook zo goed met elkaar hebben gehad. Uit ervaring weet ik dat het wel weer even wennen zal zijn...zo weer thuis in Zeewolde. Zonder de reisgenoten om je heen die precies snappen wat je bedoelt als je je ervaringen verteld. Sterkte met 'het landen' en koester deze prachtige ervaring. Die kan niemand je meer afnemen! Dank aan God, onze Hemelse Vader!
Big hug voor jullie allemaal... Lfs, Anne Marie